YOGACENTRUM  MIEKE  de  BOCK Beukenlaan 8 1701 DA Heerhugowaard 06 1568 3363 YOGA MEDITATIE mieke@yogacentrummiekedebock.nl www.yogacentrummiekedebock NIEUWSBRIEF               augustus 2021 De tong en het denken Mededelingen - De yoga start in week 35 (31 augustus / 1 september). - We kunnen terug naar de oude opstelling: in een halve cirkel, hoera! Maar dat betekent niet dat we, zoals vroeger, langs elkaar heen gaan lopen; je hebt dus geen vaste plek. Degene die het eerst binnenkomt gaat bij het raam zitten en zo vult de zaal zich van achteren af naar de deur. - Kussens enz. graag zelf meenemen. - Matrasjes zijn weer beschikbaar maar als liever je eigen spullen gebruikt is dat prima. Vakantie (onder voorbehoud) Herfstvakantie di 19 oktober t/m wo 27 oktober Kerstvakantie di 28 december t/m wo 5 januar Contributie Omdat er vanwege het afstand houden minder mensen in een groep kunnen, gaat de prijs omhoog van € 34 naar € 36 voor Yoga en van € 40 naar € 42 per maand voor Yoga en Meditatie. Wil je voor 15 september € 72 / € 84 overmaken op NL97 ASNB 0707 4975 31 tnv A.M. de Bock voor de komende twee maanden? De tong Laatst las ik een kort zinnetje dat me aan het denken zette. Het luidde: volgens de yogi’s staan je gedachten stil wanneer je je tong diep hebt ontspannen. Boeiend nietwaar? Een uitdaging om uit te vinden of het voor mij klopt. In de les heb ik weleens gezegd dat wanneer de tong gespannen is en tegen het verhemelte geplakt zit, het brein wordt geactiveerd. Een tong die ontspannen op de mondbodem rust, als een poes in zijn mandje, brengt juist meer energie in het onderlichaam. Een overactief brein is verre van stil, dus komt dit overeen met dat spannende zinnetje van hierboven. We hebben ook weleens de volgende oefening gedaan: - Ontspan je liggend of zittend, observeer je adem, waar beweegt deze nu in je lichaam? - Duw het puntje van je tong tegen de achterkant van je boventanden. Houd even vast terwijl je de adem observeert. - Duw het puntje van je tong recht omhoog tegen je verhemelte. Blijf observeren terwijl je vervolgens de tongpunt rechts van die plek omhoog duwt,    daarna links. Voel je wat dat doet? - Buig tenslotte je tong helemaal naar achteren zodat het puntje tegen de overgang met het zachte verhemelte duwt. Hoe reageert je adem? Bij mezelf heb ik geobserveerd dat hoe meer ik aan mijn hoofd heb en hoe meer ik in mijn hoofd zit, hoe vaker ik de tong tegen mijn verhemelte aanduw. Dit gaat ongemerkt en pas als ik het me bewust word ontspan ik de tong. Maar het is wonderlijk hoe snel de tong weer tegen mijn verhemelte zit. Het lijkt wel een spelletje over wie de baas is: mijn tong of ik, een spel dat beslist tijd in beslag kan nemen. De tong is een krachtige spierbundel waarin acht spieren samenwerken. Acht! Voor zo’n klein orgaan lijkt me dat nogal wat. Volgens Wikipedia zorgt hij voor spreken, slikken, proeven, gebit schoonmaken. Over het liefdesleven wordt met geen woord gerept! Door intensief te kussen wordt o.a. de tong sterker doorbloed. De tong is in de keel verbonden met de kringspier van het verhemelte en ook de lippen zijn een kringspier. Via de kringspierketen zijn deze verbonden met het middenrif en de bekkenbodem. Kussen doorbloedt niet alleen je mond maar ook het seksuele gebied dat zo wordt voorbereid voor verdere acties waarbij je niet je hoofd maar je hart volgt. Volgens de Ayurveda, de oude Indiase geneeskunst, is het van belang om vóór het ontbijt niet alleen je tanden te poetsen maar ook je tong schoon te maken met een tongschraper. In de mond verzamelen zich ’s nachts afvalstoffen en bacteriën. Wanneer je pas na het ontbijt je tanden poetst betekent dat, dat je al die afvalstoffen doorslikt en daarmee je lichaam belast. Uitnodiging: doe even met me mee. - Ga rechtop zitten. - Hoe is het in je hoofd? Neem een minuutje om te voelen of het druk of rustig is, alles mag, merk het alleen op. - Neem waar hoe je tong op dit moment aanvoelt. - Neem waar hoe het is met eventuele spanning rond je ogen, in je hele gezicht en hoofdhuid, je kaakspieren. Laat los wat je kunt loslaten terwijl je   de tong observeert. - Hoe is het nu met je gedachtestroom? - Steek je tong uit, maak er bewegingen mee. Voel hoe spits de tong kan worden, hoe sterk hij is. Maak hem lang, kort, draai er cirkeltjes mee buiten    je mond, beweeg hem langs de tanden en kiezen van je boven- en onderkaak. - Laat nu de tong rusten op de mondbodem. Het puntje verdwijnt, de tong wordt rond. Laat hem zwaarder worden, dieper zakken. - Laat ook de zijkanten van de tong dieper zakken. Voel je dat dat doorwerkt naar de kaakspieren, je oogleden, wenkbrauwen, naar je voorhoofd en   zelfs naar de schedelrand? Voelt wel goed toch? - Hoe is het me de activiteit in je hoofd? - Laat nu ook het achterste van je tong dieper zakken. Voel je dat de adem trager en dieper wordt? - Is het puntje, o nee het rondje, van je tong nog steeds diep in rust? En de zijkanten? Ontspan de tong nog dieper totdat die voor je gevoel zijn vorm   verliest en als een plasje water op de mondbodem rust. - Hoe is het met je hoofd, beetje soezerig geworden? Geniet van dit meditatieve moment van rust. - Denk aan het ontspannen van je tong als je niet kunt slapen! Bovenstaande is geen wet van Meden en Perzen. Het is mijn observatie van mijn eigen lichaam. Als het bij jou anders aanvoelt, heb je net zoveel gelijk als ik. Het gaat erom je bewust te zijn van je mogelijkheden en daar je voordeel mee te doen. Veel rustige momenten gewenst en graag tot ziens op 31/8 of 1/9. Liefs, Mieke. Yogacentrum Mieke de Bock Yogacentrum Mieke de Bock